TOBIAS REHBERGER (1966 GERMANY) - artist
Rehberger makes installations in the form of integrated environments that have a very varied form and nature, with social interaction between people being of crucial importance. His works of art often integrate not only painting and architecture but also landscape elements. It is art, but at the same time they are also functional spaces or objects. All the elements he uses for his work are apparently ‘sampled’ from recent art history and from the world of design and garden and landscape architecture from the Sixties and Seventies. The installations are designed in such a way that they have the positive aura which was also so typical of the Sixties and Seventies and which still evinced a belief in the future. This makes them pleasant places to relax in. They also often have a very practical side as well. Rehberger has designed a Zen garden for meditating in, and for Manifesta II he made a garden design based on a geometrical composition by Mondriaan, which looks just like a painting when seen from above. In each section he planted different flowers, vegetables and herbs which could be picked and used by the public. His proposal for the Skulptur Projekte Münster was to install a bar in a minimal sculpture by Donald Judd. For another installation, Fragments of Their Pleasant Spaces, he asked a number of friends to make proposals for furniture that would make it easier and more pleasant for two people to live together. In a wood in Nordkirchen he created an outdoor library by pouring a concrete floor in the form of overlapping circles, onto which he placed simply designed concrete seats. Hanging above this were brightly coloured glass balls which emitted light at night. A selection of books of world literature could be withdrawn from an automatic vending machine normally used for selling soup. The visitor was invited to sit and quietly read in the wood, and thus perhaps become ‘enlightened’. Yet there seemed to be a contradiction, in that the atmosphere that Rehberger evoked was hardly reminiscent of a classical library where one would expect such books; rather, it seemed more suited to a jolly children’s party.
Presentation slideshow of different projects in public space. http://www.verbeelding.nl/ukevenementen.html

ART=MARCHANDISE=SIGNE=PRESTATION DE SERVICE
http://www.goethe.de/fr/par/art/portrait/rehberg/frarehmo.htm

Tobias Rehberger : Stratégies de diversion
Texte d'
Anna Mohal Paris, juin 2000 traduit par Martine Bloch et Marie-Lys Wilwerth
"Fleurs en vases, pulls, meubles pour se vautrer, lampes, distributeurs de livres en forêt, bassins pour mesurer les températures - I would really love to - pense, amusé, le visiteur de l'exposition en voyant ou ne voyant pas une oeuvre de Rehberger. 1)Mais y a-t-il vraiment de quoi rire lorsqu'à la Kunstverein de Hambourg, l'élève de Martin Kippenberger 2), l'ancien provocateur de service de la scène allemande, reconstruit une chambre de jeune fille comme univers topographique et psychologique d'une minette - et qui n'est rien d'autre en fait que la piaule de la fille d'hôteliers autrichiens, qu'ils lui avaient laissée, ne se doutant de rien 3); lorsqu'au lieu de tresser des couronnes de laurier à ses collègues-artistes il expose des bouquets - ne met-on pas, en fin de compte, des vases de fleurs sur les tombes -, ou bien encore lorsqu'il demande à des tricoteuses de reporter le dessin des annonces publicitaires pour neugeriemschneider sur des débardeurs dans lesquels évolue le duo de galeristes à la Foire de Bâle 3) ?

Rehberger détourne certaines stratégies du monde de la production et de la vente de manière - comme le préconisait Adorno - à refléter les rapports dominants de production. Autrement dit, ce n'est plus l'artiste génial qui est sollicité, mais une transformation coopérative de l'information; l'"entreprise" art mise sur des formes intelligentes de la communication et non sur l'accroissement d'énergie ou l'exploitation des ressources. Peu importe qu'une ligne design de meubles élaborés dans le style des années 60 pour des pièces dans lesquelles on se sent bien soit créée selon les instructions de cinq amis, ou que, sous le titre Suggestions from the Visitors of the Shows # 74 and 75, on tienne compte des propositions des visiteurs pour apporter des améliorations au Portikus de Francfort 4).

Il est normal qu'un producteur s'informe des idées et des desiderata de ses clients potentiels. Mais alors qu'en est-il de la négation exigée par Adorno, aphrodisiaque de l'art en quelque sorte? Chez Rehberger, la technique rabbinique qui consiste à répondre à une question par une autre semble être le garant de ce que le consommateur se heurte à quelque chose de mal digéré. Chaque objet teste pour ainsi dire chez l'observateur son degré de prétention à l'art, et l'exhorte à une performance créatrice personnelle. Ainsi, Die Sonne von Nizza, ou encore Seascapes and other portraits invitent très clairement le visiteur/utilisateur à des bains de soleil ou de mer. Un jour ou l'autre, même la personne la plus branchée regrettera l'aura de l'original parce que l'on finit aussi par se lasser du "global village".

Actuellement, aucune exposition importante ne fait fi de cette jeune star domicilée à Francfort et à Berlin, de son art dont le champ d'action se situe entre la mode, la publicité, le design, le paysagiste, la météorologie et la sociologie, d'autant plus que le commissaire de l'exposition est sûr que l'artiste lui livre au moins un nouveau travail, voire une exposition inédite complète. La technique de coproduction de Rehberger permet un travail rapide à la manière de managers hyperactifs qui donnent leurs instructions par téléphone portable ou par e-mail et volent aujourd'hui à un cycle d'expositions en trois parties 6), demain à une présentation de galerie, après-demain à une biennale : à Leipzig, lumière, éclairage et"prothèses idéales"; à Dunkerque, de nouveaux tricots reproduisant les motifs des peintures murales et bains de siège7); à Paris, des fontaines de terrasses au-dessus d'espaces meublés couleur/lumière 8).

Les dessins procurent une "rencontre intime" avec toute la multiplicité de l'oeuvre de Rehberger. Ils explicitent l'attitude de l'artiste conceptuel qui reste aussi un créateur esthétique. Et c'est pour cette raison que Rehberger - à l'instar de Kippenberger - conçoit également ses catalogues comme des oeuvres d'art. Le catalogue Leipzig-Dunkerque-Münster fonctionne par exemple comme un "work in progress" : le livre d'artistes s'enrichit de musée en musée pour donner finalement une vue d'ensemble des thèmes majeurs et des
approches conceptuelles de l'oeuvre."


Opening September 05, 2001 / Activities September 05 - November 12, 2001
KUNSTmatige NATUURLIJKE NETWERKEN / ARTificial NATURAL NETWORKS
ARTificial NATURAL NETWORKS is the motto of the first presentations and a major event organised by De Verbeelding art landscape nature. Starting with the opening of the pavilion on the sixth of December 2000, a series of activities will be organised in order to introduce the theme and the artists participating in it. Artists participating in the presentations and the event include Mark Dion, Krijn Giezen, Henrik Håkansson, davidkremers, Atelier van Lieshout, N55, Tobias Rehberger, Ulf Rollof, Roman Signer, herman de vries, and Annette Weisser/Ingo Vette. The theme : Art that has a relationship with landscape and nature has gone through a development during the last thirty years. The American artist and art critic Willoughby Sharp observed in 1969 that artists were concerned with the natural environment and were expressing this concern in their work. Stepping outside the white walls of the museum they started to work with the materials of nature and, as Sharp put it, employed the techniques of an environmental manager. Now, around thirty years later, we see the French writer Michel Houllebecq exhibiting the bankruptcy of the ideas of the 60s generation in his compelling novel Elementary Particles. The aim of this first event by De Verbeelding is to promote the forming of ideas about this period of the last thirty years. What responsibility does the artist assume? Which means does he or she deploy, and are ambitions to bring art into action for the ake of social, cultural ans spiritual awareness still valid? Has this aim been annexed by other disciplines or has the envisaged integration of art and life led to a solid relationship as an individual, fluid continuum? Such questions will be approached from the point of view of the artists and their ideas of knowledge and interest and quoted during presentations, lectures and symposia taking place prior to the event.
This event is being organised by De Verbeelding, under the direction of Trudy van Riemsdijk-Zandee, together with Tom van Gestel and Nicolette Gast from the Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR, Amsterdam, www.skor.nl)